-->

المشرحة .....قصة المشرحة كاملة اقرأها الان

    #المشرحة : الجزء الاول 


    انا احمد عندي 28 سنة طبيب شرعي ، اسرتي صغيرة مكونة من ابويا وامي واختي ، معرفش حد بحب بنت اسمها هند بس هي اختفت من حياتي فجأة ، عاوز احكيلكو الي انا شوفته من ساعة ما اتخرجت واشتغلت في المجال ده ، انا مش عارف ابتدي قصتي منين بس عمومآ المجال ده مرعب ، سيبكو من العفاريت والجن والكلام الفارغ ده ، كفاية منظر الجثث الي بنشوفها ، والاشلاء الي بنشيلها بـ ادينا ، حاجة صعبة جدآ ، بس كل ده ولا حاجة جمب الي انا شوفته ، اول ما اتخرجت اتعينت ف مستشفي ، اول مرة دخلت المستشفي اتعرفت ع كل الناس الي فيها ، مدير المستشفي عرفني ع عم محمد الي هيشتغل معايا عم محمد قالي بص يادكتور احمد بدام نويت انك تشتغل في المجال ده لازم يكون قلبك جامد ، عم محمد دخلني اوضة كبيرة مليانة ادراج ، سألته هو اي الاوضة دي ياعم محمد قالي دي الي فيها تلاجات الجثث ، راح عند تلاجة وخبط عليها تلت مرات و وراني بتتفتح ازاي ، قولت لعم محمد هو انت ليه بتخبط ع الدرج كده ، قالي يابني الميتين ليهم حرمتهم وخصوصية، لازم الواحد يستأذن قبل ما يفتح عليهم ، انا صراحة مهتمتش بكلامه اوي ، وراني اوضة فيها زي طرابيزة كبيرة وقالي ان دي الي بيشرحو فيها الجثث ، عرفني ع كل حاجة ف المستشفي ، و انا متحمس جدآ اني اشتغل .
     عم محمد قالي روح انت وتعالي بكرا عشان تستلم مكتبك وتبدأ شغل ، بس انا كنت متحمس جدآ اني اشتغل دلوقتي ، وفعلا عم محمد وراني التلاجة بس انا فتحتها من غير ما اخبط لقيت عم محمد انفعل وقالي يابني انا مش قولت الميتيت ليهم حرمتهم ولازم تخبط الاول ، قولتله ياعم محمد مش مهم المهم الشغل ، وفعلا جيبنا الجثة وحطيناها ع الطرابيزة ، انا مكنتش مستحمل المنظر الي انا شوفته والريحة ، وقالي ان الجثة دي لقوها مرمية ع الطريق ، الجثة كانت مشوهة تمامآ من غير ملامح واضحة ، وفيها طعنات كتيرة ف البطن ، المهم بدأت التشريح فيها ، وعم محمد سابني وخرج ، لقيت ان جلد الايد كلو متشال ، فتحت بطن الجثة و لقيت في الامعاء دم ، ولحمة نية متحللتش وزي ما هي ، خدت الدم واللحمة دي وحتطهم ف مكان المخصص عشان تحاليل المعمل الجنائي ، احتاجت عم محمد بس هو مكنش موجود معايا ، خرجت وطلعت الدور الثاني لقيت في الطرقة جثة راجل واقعة ع الارض ، اول حاجة بنعملها لما بنشوفها اي جثة بنحط ادينا ع رقبتها عشان نشوف النبض ، حتيط ايدي ع رقبة الجثة لقيت النبض موجود ، نديت الناس عشان يشيلوها ، وبعد شوية ، الراجل الي كان واقع ع الارض فاق ، مستغربتش بس استغربت اكتر لما الراجل قام يصرخ وجري برا المستشفي، المهم رجعت عشان اكمل باقي الشغل ، وجيت ادخل الغرفة الي فيها الجثة ، بس اول ما دخلت ملقتش الجثة .. ....
    الجزء الثانى اضغط التالى
    #المشرحة الجزء التاني 
    وجيت ادخل الغرفة الي فيها الجثة،، بس اول ما دخلت ملقتش الجثة اترعبت وخوفت اوي ازاي الجثة مش موجودة يمكن يكون حد دخلها التلاجة تاني فتحت التلاجة ملقتش فيها حاجة... بدات اتوتر جدا شميت ريحة وحشة جدا ريحة الجثث حاجة ريحتها معفنة اوي بصيت ورايا لقيتها واقفة ورايا ... وانا اغمي عليا لقيت عم محمد بيصحيني بيقولي مالك يا دكتور احمد قولتوا اني لما دخلت الاوضة ملقتش الجثة وفتحت التلاجة ملقتهاش بردو وفجأة ببص ورايا لقتها ورايا وانا مرعوب،، قالي ازاي يابني ماهي الجثة ذي ماهي اهي.. وفعلا بصيت عليها لقتها ذي ماهي ..عم محمد قالي انت تروح ترتاح عشرنانت شكلك تعبان وتعالي كمان يومين كمل الشغل الي عندك .. وانا خرجت من غرفة التشريح وعمال افكر ازاي الجثة اتحركت من مكنها يمكن عشان مخبتش ع التلاجة تلت مرلت ذي ما قالي ...وبعدين روحت ودخلت البيت ابويا قالي انت 
    مشتغلتش انهاردة قولتوا يومين وهنزل الشغل ودخلت الاوضة عشان انام.. ونمت... وفجاة صحيت ع صوت الباب بيخبط قولت اتفضل لقيت الي داخل عليا عم محمد والمكان الي انا اعد فيه كان متبهدل دم وبقا عامل ذي المكان الي فيه التلاجات والجثث كتير عمابة تخرج منها وشكلها وحش اوي وريحتها بتقرف وهما رافعين ايديهم نحيتي .. وف الي وشوا مليان دم.. والي راسوا مش موجودة.. والي عينوا متشالة.. وبيقربوا نحيتي وخلاص هيلمسوني بس انا صرخت جامد اوي صرخت وقولت لاااااا وفجأة صحيت من النوم... ابويا وامي واختي فتحوا الباب عليا وكانوا مخضوضين اوي قالولي مالك يا احمد بتضرخ ليه قولتهن مافيش يا جماعة انا كويس بس شوفت كابوس ... خرجت وفتحت التلفزيون لقيت الدنيا كلها مقلوبة ع الراجل الي كان ف تلاجة وطلع حي... هو مش عايز يقابل اي صحفين ولا يعمل اي لقائات.... قررت اني اروح للراجل دا حرفت عنوانه ورحتلوا البيت... روحت خبط ع الباب الراجل فتح كان شكلوا غريب جدا وشكلوا مرعوب قولتوا انا الدكتور الي كان ف المستشفى الي انت كنت فيها .. قالي انت لو صحفي اتفضل امشي لو سمحت ... قولتوا انا دكتور وجاي اتكلم مع حضرتك شوية ... دخلت وقالي اتفضل قولتوا هو انت فعلا كنت ميت وصحيت ذي نا الناس كلها بتقول... قالي لا انا خبطيتني عربية ودخلوني والمشرحة دي كنت ف التلاجة بس كنت حاسس بكل الي بيحصل حواليا ..قولتوا طب انت رافض ليه تعمل اي لقاء قالي مينفعش اتكلم مينفعش ..قولتوا ليه... قالي بصوت واطي اصلهم بيهددوني ..قولتوا مين دول.. قالي انت عمال تتكلم وهما هيموتونا كلنا.. قولتوا متخفش محدش هيقربلك بي انت كنت بتحس بايه لما كنت ف التلاجة .قالي الجثث.. الجثث ليها طريقة معينة بيكلموا بعض بيها ومختلفة عننا.. وهم هددوني لو اتكلمت هيقتلوني.. وفجأه الشباك اترزع ومن شدة الرزعة اتكسر... قالي كفاية عشان هنا اتعصبوا قولتوا مين دول.. جه نحيتي وقالي الي قاعدين جمبك.. بصيت جمبي ملقتش حاجة.. قالي اتفضل بقا اطلع برا انا مش هخرج ومش هقابل حد قالي برا... خرجت من بيتوا وانا كلي تفكير وحيرة لقيت عم محمد بيتصل بيا وبيقولي الحق يا دكتور احمد الجثة اختفت ..وان كلامي كان صح والمستشفى كلها مقلوبة عشان الجثة دي... وانا قلقان اوي وخايف ازاي الجث تختفي تاني ... الجثة دي ليها لغز ولغز كبير ولازم اعرفه........
    الجزء الثالث اضغط التالى
    #المشرحة : الجزء الثالث ركبت عربيتي وانا مروح، و في دماغي مية سؤال ، و اولهم ، الجثة دي ، جثة مين وماتت ازاي ، واي الدم واللحمة النية الي لاقيتها جوا الجثة دي ، وراحت فين ، اكيد الي موتها سرقها ، دخلت البيت ، مكنش فيه ، افتكرت ان النهردة الجمعة كلهم عند جدتي ، فتحت باب الاوضة بتاعتي ، وقفت متمسمر في مكاني من الي شوفته ، شوفت الجثة نامية ع سريري والاوضة ريحتها كريهة ، قربت منها عشان اشوفها حقيقية ولا ده تخيلات ، قربت منها ولقيتها حقيقية ، اتصلت بـ عم محمد بسرعة عشان اقوله ، ويقول لادارة المستسفي ، بس هو كان فاكرني بقول اي حاجة وخلاص وان الشغل مع الاموات لحس دماغي بس انا اكدت عليه ، وقولتله يجي ف اسرع وقت ، خرجت من الاوضة وقفلتها وانا خايف ادخلها ، بس الفضول خلاني افتح باب الاوضة واشوفها ، قربت نحيتها بطريقة بطيئة وانا بترعش وخايف ، لغاية ما بقيت قداماها بالظبط ، وانا ببص عليها وعمال اقول يتري اي السر الي وراكي ، ازاي بتختفي ، فجأة لقيته فتح عنيه ع الاخر لدرجة ان عينه كانت ممكن تخرج برا ، بيبرأ انا من شدة الخضة وقعت ع الارض ، جيت ابص عليه تاني لقيته مغمض عينه ، بس سامع صوت غريب مش قادر احدد هو اي صوت واطي جدآ طالع منه وهو مش بيتحرك ، لقيت الباب بيخبط جامد ؤ خرجت فتحت الباب ، لقيت عم محمد ومعاه الادارة وخدو الجثة عشان يرجعوها المستشفي ، والمدير بيقولي ازاي يادكتور الجثة جت عندك البيت مش عارف ارد عليه اقوله اي انت شكلك سرقتها وبيتهمني باني اخدتها .
     وقالي ان ف دكتور تاني هيشتغل ع الجثة دي ، وخدو الجثة دي وخرجو ولا ، وانا منطقتش بكلمة ، معرفتش ارد عليه اقوله اي ولا عارف الي بيحصلي ده بسبب اي ، تاني يوم روحت المستشفي وانا عارف اني مش هشتغل ع الجثة ، روحت سألت دكتور قديم ع الي بيحصل ، قالي بص يا ابني انت شكلك لسه متخرج ، وسنك صغير ، شغلنتنا دي غريبة شوية و الجثث كلها اسرار وعلامات ، الجثة من دي بتبقي جاية من اي حتة وعاوزة تاخد حقها ومش بتهدي ابدآ غير لما يجي حقها ، و انا طول عمري ف المستشفي دي والشغلانة دي ممكن اتخيل ان جثة واقفة او برا التلاجة ، اتعودت ع كده بس الجثة دي كانت اغرب جثة اشوفها في حياتي ، انها تخرج برا المستشفي وتختفي ، دي حاجة غريبة ، رجعت البيت وانا بفكر ف الي قالو الدكتور ، تاني يوم عم محمد اتصل بيا وقالي تعالي فورآ يا دكتور محمد ، قالي حاجة غريبة جدآ ، عم محمد قالي ان الدكتور الجديدة الي بيشتغل ع الجثة ، كل ما يدخل الغرفة بتاعت ويشتغل يسمع صوت صريخ جامد جدآ ويقوم يخرج برا من شدة الصوت بس النهردة الصبح دخلت الغرفة لقيت .. 
    الجزء الرابع اضغط التالى 

    #المشرحة : الجزء الرابع
    دخلت الغرفة لقيت الدكتور واقع وهو فاتح عنيه ومبرق ، بس النبض شغال الدكتور عايش ، بعد ما خرجو من الغرفة والجثة ع الطرابيزة زي نا هي مشرحش فيها حاجة ، وانا بفكر يتري اي اللغز الي ورا الجثة دي ، خرجت للدكتور ، فاق بس هو ف حالة صدمة ومش عاوز يتكلم ، عم محمد قالي معلش يادكتور احمد بس الدكتور حالته صعبه ، ممكن تروحو بالعربية بتاعتك ، قولتله ماشي ياعم محمد ، وانا ف العربية وهو معايا ، بحاول اسأله ع الي شافو بس هو مش بيرد ، لغاية ما وصلته البيت ، وانا ماشي ، قالي استني ، رجعتله لقيته بيقولي ، انا شغال من زمان ف الطب الشرعي بس عمري ما شوفت جثة زي الجثة دي ، الجثث ليهم علامات بيتكلمو بيها مش مهم ازاي المهم الجثة دي عاوزاك انت الي تشرحها ، واي حد تاني هيشرحها هيشوف حاجات عمره ما شافها ، رجعت المستشفي ولقيت مدير المستشفي ، بيقولي اشتغل انت ع الجثة دي وباسرع وقت ، دخلت المكان الي فيه التلاجات وانا مرعوب الي بيحصل ده مش طبيعي ، طلعت الجثة بس الغريب ان الجثة كانت بتتحرك معايا زي الناس الي صاحيني ، اي جثة بتكون متخشبة ومش بتتحرك ، بس الجثة دي كانت بتتحرك معايا بسهولة جدآ ، ابتديت شغل ومفيش اي حاجة حصلت ، لقيت الجثة بتحرك اديها اليمين ، مخوفتش وكملت تشريح ، بس عرفت ان دي علامة اني اشرح الايد واعرف اي سبب الجلد الي متشال ، وفعلا ابتديت اشرع ف الايد ، بس المفاجاة لما عرفت ان الجلد متشال من الايد ، عشان حد دلق عليها مية نار ، تعبت جدآ من الشغل .
     خرجت من المستسفي وروحت ، دخلت الاوضة عشان انام شوية ، بس لقيت حد بيفاح الباب و داخل ، بعد ما الباب اتفتح ، مش مصدق الي شوفته نفس الجثة بس المرادي من غير راس ، قومت من ع السرير وقعدت اصرخ ، وهي عاملة تقرب مني ، مسكت عصاية وخبطها ، بس فجاة الاقي اختي بتقولي ف اي يا احمد انت اتجننت ، انا مش فاهم حاجة ، قولتلها ازاي ، مش انتي الي كنتي داخلة دلوقتي قالتلي يعني اي ، مش عارف ارد عليها ولا اقولها اي ، قالتلي تلاقي من كتر ما بتتعامل مع ميتين اتروشت ، مشيت وسابتني وانا مش فاهم انا كنت بتخيل ، دخلت الحمام عشان افوق واغسل وشي ، بغسل وشي وبصيت ف المرايا لقيت الجثة واقفة ورايا ، بصيت ورايا ملقتش حاجة رجعت بصيت ف المرايا مفيش حاجة ، خرجت ع صريخ امي ، بقولها ف اي يا امي ، قالتلي اي الدم الي تحت سريرك ده واي السكينة الي غرقانة دم دي ، روحت شوفت تحت السرير غرقان دم وفيه سكينة وسط الدم ، معرفش دول جهم ازاي والدم ده جه ازاي ، امي جابت شيخ وقعد يقرأ ف البيت ، وانا روحت المستشفي تفكير ، كل الي بيحصلي بسبب جثة ، دمرت حياتي ، اول ما دخلت المستشفي روحت ع المكتب لقيت ،تحاليل المعمل الجنائي وصلت ، فتحت الورق بس الصدمة لما عرفت .. 
    الجزء الخامس اضغط التالى 
    المشرحة : الجزء الخامس والاخير 
    اول ما دخلت المستشفي روحت ع المكتب لقيت ،تحاليل المعمل الجنائي وصلت ، فتحت الورق بس الصدمة لما عرفت ان اللحمة دي والدم دي بتاعت بني ادمين ، جالي حالة فزع ازاي انسان ياكل لحمة انسان ويشرب دمه ، بس من الواضح ان اللحمة والدم دي هو مبلعهاش من الواضح ان من فتحه بطنه و الخرابيش الي فيه ان بعد ما مات حيوان مفترس كان بياكل فيه ، بس مع كل التحاليل هعرف هو مين و هعرف اي هو السر بتاع جثته ، دخلت ع الجثة بتاعته و بعد كده ندهت لعم محمد قولتله عم محمد خليك واقف جمبي هنا لو سمحت ، انا خايف تحصل اي حاجة تاني ، قالي ماشي يادكتور وفعلا عم محمد فضل واقف جمبي وانا بشرح ف الجثة ، بقول لعم محمد لو سمحت هات المشرط الي هناك ، بس هو مبيردش ، بصيت لقيت الجقة واقفة مكان عم محمد ، والي نايم ع الطرابيزة هو عم محمد ، صرخت بس للحظة لقبت عم محمد بيقول يا دكتور المشرط اهو يادكتور مالك ، بس انا مستغربتش انا اتعودت ع كده ، كملت شغلي وبعد تعب كتير اكتشفت ان الراجل ده مات مقتول ، وقبل ما يموت حد كان بيعزبه لان الجروح الي ف جلده اقدم من الجروح الي ف رقبته وعدد الطعنات الي ف بطنه ، قولت لعم محمد كفاية شغل النهردة ايدك معايا نرجع الجثة مكانها ، رجعنا الجثة مكانا وعم محمد خرج وانا بقلع البالطو والهدوم بس فجأة لقيت باب تلاجة بيتفتح روحت عشان اشوف فيه اي ، بس مفيش اي حاجة الجثة زي ما هي.
     قفلته وخرجت من المستشفي ، وركبت عربيتي وانا مروح ، بصيت ع الكرسي الي جمبي لقيت واحد صاحبي اسمه فتحي ، فرملط بسرعة وانا مرعوب ، بس مفيش حاجة ، فتحي مات ، من 3 اسابيع ، كملت لغاية ما وصلت البيت ولقيت ابويا بيقولي ده ف واحد جالك النهردة وكان بيسأل عليك وانا قولتله انك مش موجود ، بس قالي اقولك ان هو لسه شايلك الحاجة ، قولتله حاجة اي ومين ده ، قالي معرفش يابني والله مرضاش يقول ، روحت لامي عشان اعرف الشيخ عمل اي ، قالتلي ان الشيخ قالي ان دي روح واحد مات وعاوزة حقها ، دخلت اوضتي ، نمت وتاني يوم روحت المستشفي لقيت المعمل الجنائي وناس كتير اوي والمباحث العامة قالبة المستشفي ، وناس كتير بتعيط ، سألت ظابط كان واقف ،هو فيه اي يافندم ، قالي ان ف جثة هنا كانت فاقدة الاهلية(مجهولة) بس اهله اتعرفو عليه و دلوقتي احنا هدفنا نعرف مين الي قتله ، هو مين الي بيشتغل ع الجثة دي ، قولتله انا يافندم ، قالي هو مات ازاي ، قولتله ان ف كذا طعنة ف بطن الجثة وده ادي للقتل ، وقالي الجثة دي محدش يقربلها النهردة لغاية ما نشوف شغلنا ، وانا ماشي شوفت ست بتعيط صعبت عليا ، روحت عشان اوسيها ، بس الصدمة لما شوفتها واكتشفت انها ام صاحبي الوحيد فتحي ، وساعتها عرفت ان الجثة دي ، كانت جثة صاحبي الي مات ، بس هو يستاهل الي حصله محدش قالو يخوني مع حبي الوحيد هند ، هما الي جنو ع نفسهم ، بس هند محدش هيعرف هي فين عشان دي انا دفنتها ، فتحي بعد ما قتلتو رميتو ف الشارع للكلاب ، هما الي لعبو بيا وخدو جزائهم ، كمان كام ساعة هيتفذ الحكم عليا بالاعدام ، بس هقولكو ع حاجة انا مش ندمان ههههههههههههه ..


    worldfood
    @مرسلة بواسطة
    كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع خبر اليوم .
    1. يعني لا رواية ولا قصة ولا في ترابط بالاحداث ولا كتابة باللغة الفصحى شي بيقرف

      ردحذف
    2. لا انت مش ندمان انت عبيط

      ردحذف
    3. من الأحسن اللغة العربية الفصحى

      ردحذف
    4. اوله كنت فاهمه اخر بارت ده مش فاهمه حاجه

      ردحذف